Nuoret Aktivistit -tapahtuma 19.11.2023

PAUT Nuoret Aktivistit vierailevat Turussa sunnuntaina 19.11.2023 ja järjestävät kaikille neurovähemmistön yhdenvertaisuudesta kiinnostuneille nuorille (n. 10 – 30 vuotiaat) suunnatun tapahtuman Lounatuulet Yhteisötalolla, teemalla ”Älkää hävetkö!”

Tilaisuuden pohjalta on mahdollista perustaa Turkuun oma Nuorten Aktivistien ryhmä, jos kiinnostuneita nuoria tällaiseen toimintaan löytyy. Tapahtumaan osallistuminen ei kuitenkaan sido mihinkään toimintaan, vaan voit tulla ihan vain kuuntelemaan.

Tapahtuma on osallistujille maksuton.

Mahdollisuus osallistua myös etänä. Etäosallistumislinkki lähetetään sähköpostitse ilmoittautuneille ennen tilaisuutta.

Ilmoittaudu mukaan

Kaikki neurovähemmistön yhdenvertaisuudesta kiinnostuneet nuoret (n. 10 – 30 vuotiaat), tule kuuntelemaan Nuorten Aktivistien puhetta aktivismista ja kuinka järjestäytyä ja vaikuttaa!

Älkää hävetkö! Aktivismin merkitys ja nuorten toiminnan järjestäminen

Aika:             su 19.11.2023 kello 12:30 – 15:00

Paikka: Aisti ry, Yhteisötalo Lounatuulet, Läntinen Pitkäkatu 33, 20100 Turku

12:30             Nuoret Aktivistit esittäytyvät

Älkää hävetkö! Aktivismin merkitys

13:15             Tauko: pientä tarjoilua

13:30             Nuoret Aktivistit kertovat:

miten olemme järjestäneet toiminnan ja ideoita yhteistyöstä

14:15             Kysymyksiä ja keskustelua

Huom! tapahtuma on vain nuorille, mutta mukaan saa ottaa vanhemman/avustajan.

ILMOITTAUDU

PAUT Nuoret Aktivistit – Keitä me olemme?

Nuoret Aktivistit -ryhmä on perustettu keväällä 2023. Jäsenemme ovat noin 10 – 30 -vuotiaita. Meitä yhdistää intohimo neurovähemmistön (esim. autismi, ADHD, Tourette) ihmisten oikeuksien parantamiseen yhteiskunnassa. Tavoitteenamme onkin edistää neurovähemmistöön kuuluvien yhdenvertaisuutta yhteiskunnassamme, joka on tällä hetkellä meitä syrjivä. Vaadimme muutosta esteellisyyteen (esim. koulujen ja työpaikkojen aistiympäristöt) ja jaamme arvokasta tietoa kokemuksistamme neurovähemmistön nuorina.

Ryhmämme toimintaan kuuluu esimerkiksi kuukausittaiset avoimet työpajat, puhuminen erilaisissa tapahtumissa, kokemusasiantuntijoina toimiminen, mielenosoitusten järjestäminen, webinaarit ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kehitämme ja suunnittelemme vaikuttamistoimintaa ja suunnittelemme erilaisia materiaaleja ja tuotteita (esim. pinssit). Suunnittelu- ja kehittämistoimintaa toteutetaan ydinryhmässä ryhmäläisten vahvuudet huomioiden ja niitä hyödyntäen. Varsinaisen aktivismin lisäksi hyvin tärkeä osa ryhmämme toimintaa on se, että saamme toisiltamme vertaistukea. Monelle meistä on ollut elintärkeää, että olemme löytäneet ryhmän, jossa koemme kuuluvamme joukkoon! Aktivistitoimintamme on siis toimintaa neurovähemmistön oikeuksien edistämiseksi, mutta lisäksi ryhmämme on tarjonnut monelle meistä turvallisen ympäristön toteuttaa itseämme ja saada ystäviä!