Sopulit

”Tuntuuko susta joskus siltä, että koulu- tai harrastuskaverit ei ymmärrä sua tai ettet itse aina ymmärrä kavereita? Kohdellaanko sua eri tavalla kuin muita kavereita? Onko vaikea löytää leikki- tai pelikavereita?”

Mitä? Sopulit on vertaisryhmä 4.-6.-luokkalaisille lapsille. Sopulit on tarkoitettu niille lapsille, joilla on välillä ulkopuolinen tai yksinäinen olo. Ohjaajina toimivat 5. luokkalainen kaikkien kaveri ja sen kotoa tuoma aikuinen yhdessä Aistin vertaisohjaajien kanssa.

Tapaamisen kulku on aina sama; ensin askartelua/leikkiä/yhteistä tekemistä, sitten mehu-hetki ja lopuksi pelaamista Aistin pleikkarilla Minecraft AISTIMAA serverillä. Lapsilla on mahdollisuus pelata vapaa-ajalla aistin serverillä keskenään ja sopia pelihetket Whatsapp-ryhmässä.

Kaikille tapaamisille saa ottaa mukaan itselleen tärkeän lelun tai muun tavaran, jos niin haluaa. On tärkeää, että Sopulit on kaikille kiva paikka, joten ketään ei pakoteta puhumaan, leikkimään tai muulla tavoin tekemään mitään sellaista, jota ei itse halua. Sopuleissa riittää, että olet läsnä ja oma itsesi. Joskus toisille juttelu ja yhdessä tekeminen vaatii aikaa ja tämä on Sopuleissa ok!

Missä? Tapaamiset järjestetään Aistin toimistolla Lounatuulet yhteisötalossa, ellei lapset suunnittele yhdessä toisin. Muutoksista ilmoitetaan erikseen aikuisille.

Milloin? Syksyllä 2022 tavataan yhteensä kuusi kertaa parittomina lauantaina klo 11.30-13.00 seuraavasti:

• 1.10.
  • 15.10.
  • 29.10.
  • 12.11.
  • 26.11.
  • 10.12.

Aikatauluihin voi tulla muutoksia, mutta tapaamispäivät pyritään pitämään samoina.

Hinta? Sopulit – vertaistukiryhmän kevään 2022 osallistumismaksu on Aistin jäsenille 60 euroa ja muille 100 euroa. Maksu kattaa kaikki kuusi kertaa. Aistin Sopuleiden omalla minecraft serverillä voidaan pelata myös tapaamisten välissä ja tämä voi aiheuttaa osallistujille lisäkustannuksi, jos peliä ei ole valmiiksi hankittuna. Minecraftin hankinta ei ole pakollista, mutta tapaamisten välissä etänä pelaaminen on vahvasti läsnä toiminnassa ja lasten whatsapp-ryhmässä.

Mihin laitan aikuiseni tapaamisen ajaksi? Vanhemmat voivat halutessaan jäädä kahvittelemaan Lounatuuleen lasten tapaamisen ajaksi. Tätä toivotaankin ensimmäisellä tapaamisella, kun kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä. (Huom. kukaan ei ole vahtimassa aikuisia, mutta ’Kaikkien kaveri’ -sääntö pätee myös aikuisten kahvihuoneessa.)

Mistä saan lisätietoa? Vastuuhenkilönä ja aikuisena Sopuleissa toimii sosionomi Helena Öhman. Osallistujat saavat ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen infokirjeen ja tutustumista helpottavan kyselyn ennen ensimmäistä tapaamista. Lisätietoja voi tiedustella osoitteesta helena.ohman @ aistiyhdistys.fi